'Penunggu biasanya masuk kok dale lube ni laa' - Punca periuk nasi ini rosak boleh buat korang geli-geleman!

Advertisemen

Viral di media sosial semalam gambar-gambar penemuan sejumlah besar cicak di bahagian bawah periuk nasi elektrik yang dikatakan menjadi punca kerosakkan alat memasak itu. 

Menurut Puan Eirah, periuk nasi yang rosak itu dihantar oleh pelanggan kepada bapanya untuk dibaiki dan apabila diperiksa, terjumpa bangkai-bangkai haiwan kecil itu. 

"Ini periuk nasi yang dihantar kepada bapa saya untuk dibaiki. Tengoklah apa yang bapa saya jumpa dalam periuk nasi ini. 

"Beringatlah semua, tudung periuk sangat penting dan pastikan periuk sentiasa ditutup. Jangan dibiar terbuka lama sangat, nanti ada penunggu," tulisnya. 






Berdasarkan gambar yang dikongsikan, Eirah menjelaskan cicak selalu masuk ke bawah plat besi dalam periuk nasi. Namun tidak pasti apakah tujuannya sama ada untuk bersembunyi, bertelur atau berkampung di bahagian tersebut. 

Sementara itu, netizen juga berkongsi pengalaman mereka sendiri yang juga pernah menemui bangkai cicak dalam peralatan elektrik mereka seperti dalam ketuhar, pembakar roti, mesin basuh, penapis air dan banyak lagi. 


Orang ramai dinasihatkan untuk sentiasa memeriksa peralatan memasak masing-masing dan peka dengan bau yang kurang menyenangkan apabila menggunakan peralatan tersebut bagi mengelakkan kerugian dan keracunan makanan. 

Lepas Irah kongsi pasal ni, rupa-rupanya benda ni agak common dan pernah jadi kat orang lain jugak. Jadi kita kena sentiasa berhati-hati dan selalu check periuk kita.

“Aku selalu bersihkan semua benda ni. Boleh pulak cicak mati kering dalam tu,” kata seorang netizen.

“Periuk aku pun pernah jadi macam ni. Mak aku terus buang periuk tu beli periuk baru yang lagi canggih. Lepas tu cicak tak boleh masuk dah.”

“Kena balik check periuk nasi kita, entah-entah ada cicak dalam tu.”

Eeeiiii banyaknya cicak! Tak sangka dorang boleh masuk kat dalam tu kan. Jangan lupa periksa periuk nasi rumah korang, takut jadi macam ni!

Sumber : Puan Eirah
Advertisemen