info-info menarik !

Advertisement

Breaking

Tuesday, May 22, 2018

'Fesyen semakin tak muslimah! - Trend baju raya ketat dan mahal, Diana Amir luah pendapat di Instagram


Lama tidak mendengar khabar berita mengenai pelakon, Diana Amir kini sedang hamil anak ketiga. Mungkin pemilik nama lengkap Nurdiyana Amir Hashim ini lebih fokus dengan ‘tabung’ akhirat berbanding mengejar keseronokan di dunia semata-mata.

Terbaru, pelakon filem 99 Kali Rindu yang aktif dengan aktiviti sukarelawan dan misi kemanusiaan ini telah memuat naik sebuah posting di laman Instagram miliknya berkongsi pandangan mengenai penampilan baju raya yang digayakan oleh wanita Muslim.


Bismillah.. dah start cari baju raya?? . . Ada 1 persoalan yang timbul dalam fikiran bila susah nak mencari baju raya yang memenuhi kriteria ni.. . . Cantik, banyak sangat yang cantik, and harga pun cantik, RM400 ke atas tu dah macam biasa utk diletakkan pada baju.. Ada yang kita faham kenapa diletak harga macam tu sebab kualiti, hasil tangan, branding... tp, ada yang macam ????? πŸ¦—πŸ¦— Harga baju ikut trend ke ikut kualiti? .. camano den nak belanja baju cantik2 kat kaum kerabat ni.. cantik sikit ja harga terus ke langit.. (ok, x semua jangan marah ) πŸ˜…πŸ˜… . . and.. baju raya ditujukan saya rasa untuk muslimah.. wanita muslim, untuk dipakai pada hari raya, iaitu hari kemenangan umat islam selepas berjaya berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan dan menzahirkan ketaqwaan .. kan? . . Tapi fesyen yang dihasilkan tak melambangkan pakaian utk wanita muslim.. tak melambangkan pakaian utk hari kemenangan umat Islam.. die cam.. Ramadhan alhamdulillah berpuasa, bertarawikh.. then tiba2 masuk bulan seterusnya ramai yang akan pakai fesyen2 itu.. Kesian kat mangsa fesyen, kita faham nak orang nampak kita yang terpaling cantik.. tapi bagaimana pandangan Dia pada kita? . . Kalaulah fashion designer yang hebat2 hasilkan karya benar2 mengikut maksud perayaan, alangkah indahnya busana itu . Rasanya tak susah pun baju yang menutup aurat ni.. labuhkan sikit depan dan belakang, panjangkan bahagian lengan.. dah terjaga aurat saudara muslimah kita ❤️ . . #masihmencaribajuraya πŸ˜…πŸ˜… . . anyways sekarang ni pun Diana tengah berbadan dua, dengan baju yang terbuka di depan, atau terpendek di belakang, lagilah susah pencarian baju raya ini .. hahahhaa... . . mesti ada butik2 yang best tapi Diana je yg taktau, bolehlah tag diana cadangan butik2 yang cantik dan menutup aurat. bolehla sisters yg len tengok2 jugak ❤️ . . maafkan salah silap saya πŸ™πŸ»πŸ™πŸ» . . Ramadhan Kareem ❤️ . . #takselalushare #sukabajucantiktapitakbanyakchoice #inimasalahbesar πŸ˜…
A post shared by D I A N A A. (@dianaamir) on




“Bismillah, dah start cari baju raya? Ada satu persoalan yang timbul dalam fikiran bila susah nak mencari baju raya yang memenuhi kriteria ni.

“Cantik, banyak sangat yang cantik & harga pun cantik, RM400 ke atas tu dah macam biasa untuk diletakkan pada baju. Ada yang kita faham kenapa diletak harga macam tu sebab kualiti, hasil tangan, branding tapi, ada yang macam ?????

“Harga baju ikut trend ke ikut kualiti? Macam mana saya nak belanja baju cantik2 kat kaum kerabat ni. Cantik sikit je harga terus ke langit (ok, tak semua jangan marah).

“Dan baju raya ditujukan saya rasa untuk muslimah.. Wanita muslim, untuk dipakai pada hari raya iaitu hari kemenangan umat Islam selepas berjaya berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan dan menzahirkan ketaqwaan, kan?.

“Tapi fesyen yang dihasilkan tak melambangkan pakaian untuk wanita muslim. Tak melambangkan pakaian untuk hari kemenangan umat Islam, dia macam…




“Ramadhan alhamdulillah berpuasa, bertarawikh then tiba2 masuk bulan seterusnya ramai yang akan pakai fesyen2 itu. Kesian kat mangsa fesyen, kita faham nak orang nampak kita yang terpaling cantik tapi bagaimana pandangan Dia pada kita?

“Kalaulah fashion designer yang hebat2 hasilkan karya benar2 mengikut maksud perayaan, alangkah indahnya busana itu. Rasanya tak susah pun baju yang menutup aurat ni. Labuhkan sikit depan dan belakang, panjangkan bahagian lengan, dah terjaga aurat saudara muslimah kita,” katanya menerusi ruangan kapsyen.

Kenyataan tersebut menarik perhatian pengikutnya yang rata-rata bersetuju mengenai fesyen dan gaya penampilan muslimah pada masa kini yang semakin lari daripada syariat Islam.



Fesyen sekarang dah makin lama makin pelik. Dah tak nampak macam baju untuk muslimah, semua dah nak ke barat dah fesyen pon..

Sumber : Diana Amir

No comments:

Post a Comment