info-info menarik !

Advertisement

Breaking

Wednesday, March 28, 2018

'Bunyi cakarannya seperti mahu masuk ke bilik' - Diganggu sejak hari pertama berpindah ke rumah 'baru'


Salam dan selamat sejahtera admin. Saya harap admin tak mengalami apa-apa gangguan semasa hendak publish cite saya ini (kalau la dipublish hahaha!)

Saya seorang guru, ditugaskan jauh di kawasan pedalaman di Sabah. Saya pada mulanya menolak kerana berpendapat tidak akan dapat menyesuaikan diri. Namun saya terima juga kerana merasakan inilah peluang untuk meluaskan pengalaman dan pemandangan.

Perjalanan saya dari bandar Kota Kinabalu (KK) ke kawasan pedalaman tersebut mengambil masa 5 jam. Agak jauh juga, kematu juga bontot duduk dalam kereta berjam-jam dengan jalan raya yang kurang sempurna tetapi Alhamdulillah saya tiba dengan selamat.

Ketibaan saya disambut mesra oleh penduduk kampung. Saya merasa begitu kagum dengan panorama hijau yang begitu berlawanan sekali dengan tempat asal saya. Penduduknya begitu baik, mesra dan sangat menghormati. Mereka jugalah yang bersusah payah membantu saya mengangkat barang-barang sehingga ke tempat rumah guru.

Rumah guru ini terletak 100 meter dari sekolah. Sunyi sahaja apabila musim cuti sekolah. Ditambah lagi dengan kawasannya yang masih kaya dengan kehijauan. Belakang rumah guru ini kawasan hutan. Cuma dipisahkan dengan pagar berduri. Ada empat buah sahaja rumah guru di sini. Sewaktu saya sampai, guru-guru yang lain balik kampung agaknya.

Rumah guru yang saya duduki ini diperbuat dengan papan kecuali dapur dan bilik air. Dapurnya berhadapan dengan kawasan hutan. Kalau saya tengah memasak boleh nampak burung-burung berwarna warni, tupai dan kalau beruntung boleh nampak gajah. Tapi jarang-jaranglah beruntung.

Baiklah, cukuplah mukadimah. Nak cerita pasal gangguan pula.

Gangguan yang saya alami ini berlaku sejak hari pertama saya tinggal di rumah guru ini. Ianya berlaku ketika saya hendak turun ke bilik air. Ketika sedang 'melepas', lampu bilik air tiba-tiba on off. Seolah-olah ada orang bermain suis di luar siap ade bunyi klik-klik. Saya yang memang jenis cepat saja marah, entah macam mana boleh jerit "Hoi!!!". Selepas itu, lampu okey semula. 

Saya keluar dan tengok seketika keadaan sekeliling, takut-takut ada perompak ke apa, sebab penduduk kampunng ini ada beritahu agar berhati-hati kerana ada banyak penagih di kampung ini. Namun, tiada sesiapa pun berada di luar bilik air. Yang ada hanyalah beberapa ekor cicak yang sedang bercinta. Takkanlah cicak pandai nak off suis lampu kan?

Okey, selesai hal bilik air. Kali ini tentang burung hantu pula. Saya selalu tidur lewat malam sebab seronok membaca novel. Tingkap di bilik saya biarkan terbuka sikit sebab nak membiarkan angin malam masuk ke dalam, aircond percuma. Sini sejuk sikit. 

Baru saja membaca muka surat ketujuh, tiba-tiba ada bunyi benda melanggar tingkap. Saya cepat-cepat pergi tengok dan ada seekor burung hantu yang saiznya lebih besar dari kepala saya terlanggar tingkap. Tetapi yang menghairankan, bukankah burung hantu liar menjauhi manusia? Macam mana boleh terpesong pula?

Saya kutip bangkai burung hantu itu dan letak dalam plastik dan simpan di luar pintu bilik sambil fikir keesokan hari saya akan kuburkan bangkainya. Saya sambung semula membaca novel. 

Tidak lama selepas itu, tiba-tiba saya terdengar bunyi cakaran yang agak kuat di luar pintu. Ala, yang macam bunyi kucing mencakar-cakar tu. Tetapi yang ini seram, bunyi cakarannya seperti mahu masuk ke dalam bilik. Saya baling buku ke arah pintu dengan harapan agar bunyi itu berhenti. Malangnya tidak menjadi, malah bunyi cakarannya semakin kuat.  

Saya baling botol air kali ini dan bunyi cakaran itu berhenti. Saya cepat-cepat baca ayat kursi dan selepas itu cuba melelapkan mata. Tetapi mata pula tidak mahu lelap. Bukannya lupa nak pejam mata, memang dha pejam tetapi tak dapat tidur. Entah jam berapa saya tertidur, sedar-sedar saja hari sudah pagi dan mujur tak terlepas solat Subuh. 

Saya buka pintu, nak tengok ada ke tak kesan cakaran di pintu. Tetapi tiada apa-apa kesan pun. Jadi, bunyi apa yang saya dengar malam tadi? Saya bergegas pergi ke belakang untuk menguburkan bangkai burung hantu itu. 

Sewaktu saya sedang berusaha mengorek tanah, tiba-tiba ada seorang nenek dan cucunya datang dari kawasan hutan. Nenek itu berpakaian seperti zaman dulu kala dan begitu juga dengan cucunya 

"Buat apa dalam hutan pagi-pagi ini nek?" soal saya dengan tangan yang masih mengorek tanah. 

"Nenek nak ambil dia," katanya sambil memandang bangkai burung hantu itu. 

Saya menjadi kebinggungan seketika, tetapi saya serahkan juga bangkai burung itu kepadanya. Kemudian nenek itu bersama cucunya berjalan pantas kembali ke kawasan hutan. Tiba-tiba pula jiran saya, Cikgu Ros, memanggil saya. 

"Kau bercakap dengan siapa tadi?" soalnya. 

"Ada nenek datang minta bangkai burung hantu," jawab saya. 

Muka Cikgu Ros tiba-tiba berubah menjadi pucat. Dia kata dia nampak saya bercakap seorang diri, tetapi saya bersungguh-sungguh menafikannya. 

Pada sebelah malam, rumah saya berbau busuk, busuk yang teramat sangat. Saya mencari di setiap penjuru punca bau busuk itu tetapi gagal menemuinya. Habis satu rumah saya sembur dengan minyak wangi Lancome. Tetapi bau busuknya masih ada. Nak makan pun tak lalu, haih!! 

Saya bancuh kopi dan bawa masuk bilik, berdiri di tepi tingkap sambil memandang ke kawasan hutan. Tiba-tiba saya ternampak nenek dan cucunya yang datang pagi tadi sedang berdiri di tempat yang sama. Mereka seolah-olah memanggil saya tetapi tiba-tiba handphone saya berdering. 

Bila saya memandang ke arah mereka semula, kelibat mereka sudah hilang. Saya agak curious, apa yang mereka buat dalam hutan pada waktu malam-malam begini? Takkan mereka tinggal di dalam hutan? Ah! Esok sajalah saya ambil tahu. 

Saya pun baring-baring nak tidur. Baru beberapa minit lelap, saya terasa ada orang berada di sebelah saya. Saya buka mata dan... 

ASTAGHFIRULLAH!! Nenek tadi sedang baring di sebelah saya!! Matanya tajam memandang saya! 

Mulut saya terkunci, tetapi saya sempat bangun dan terjatuh dari katil. Saya terpandang bawah katil dan cucunya ada di situ sedang bermain sorok-sorok. Dengan pantas saya bangun, keluar dari bilik menuju ke ruang tamu. Saya cuba on semua lampu tetapi lampu tak on. Jilake!! Saya nak buka pintu untuk keluar, tetapi pintu tak boleh dibuka. Betul-betul jilake! Saya cuba menjerit tetapi suara pula tak nak keluar. 

Lalu saya bersembunyi di bawah meja makan sambil berdoa dalam hati dan baca apa sahaja ayat yang dihafal. Lawak tau, sampai doa makan pun saya baca. Saya pejam mata rapat-rapat dan kmeudian saya terdengar,

"Nenek, nenek. Jom kita main sorok-sorok. Adik sembunyi, nenek cari adik," kata suara si cucu. 

Tiba-tiba bulu roma saya meremang, ada sesuatu di sebelah saya tetapi saya tak berani nak buka mata. Tapi saya dengar bunyi ketawa kecil mengekek-ngekek. Saya terasa pinggang saya dicucuk-cucuk tetapi saya masih berkeras tidak mahu membuka mata. Saya menangis ketakutan. 

Apabila bunyi ketawa dan cucuk-cucuk itu dah berhenti, saya cuba membuka mata dan perlahan-lahan menoleh ke sebelah, Fuh!!! Tak ada apa-apa. Tetapi tiba-tiba wajah nenek itu menjengah dari atas meja makan sambil ketawa mengilai. Saya terus pitam. Bila tersedar, saya berada di atas katil. 

Semalam itu mimpi atau realiti? Siapa yang angkat saya ke katil? Nenek itu ke? Saya masih tertanya-tanya. Saya pergi ke rumah Cikgu Ros dan memaklumkan kepadanya mengenai apa yang berlaku. Rupa-rupanya rumah guru yang saya diami ini adalah bekas kubur lama. Tak hairanlah banyak gangguan. Guru yang tinggal di rumah ini dahulu lebih teruk diganggu sampai hampir terbakar rumah ini. 

Nenek dan cucu yang mengganggu saya itu mungkin 'penghuni' di bawah rumah saya. Saya keluar berpindah dan tinggal menyewa rumah di pekan. Cikgu Ros pun ikut berpindah. Waktu saya mengemas barang di dapur, secara tidak sengaja terpandang ke kawasan hutan dan di situ berdiri nenek dan cucunya memandang saya dengan tajam. Cepat-cepat saya mengalihkan pandangan. 

Sumber: Dearley Azazel

Anda pernah mengalami pengalaman/peristiwa seram? Hantarkan kisah seram anda kepada kami di thereportermyofficial@gmail.com
Sumber : http://bit.ly/2BBMEo7

No comments:

Post a Comment