info-info menarik !

Advertisement

Breaking

Monday, December 25, 2017

Tangisan Berdarah : Wanita Ini Kongsi Pengalaman & Tegur Ibu Bapa Yang Hantar Anak Sakit Mata Ke Taska Kerana Ini Akibatnya!


Selain kes penderaan, satu lagi ketakutan terbesar ibu bapa yang menghantar anak-anak ke taska adalah jangkitan penyakit.

Seperti insiden yang menimpa Puan Nurzahida Baharuddin ini, bayangkan bayinya dijangkiti sakit mata hingga terpaksa dibedah.

Kisah Puan Nurzahida atau Zaza, 33, seharusnya diberi perhatian serius kerana ia berisiko dialami oleh ibu bapa lain. Dengan niat mahu berkongsi pengalaman menakutkan itu, Zaza yang merupakan Penolong Pengarah Kastam Ibu Pejabat Putrajaya tidak keberatan bercerita tentang peristiwa tersebut.

Zaza bersama bayinya sebelum kejadian
==========================
Pagi tu macam biasa suami hantar anak sulung kami, Ryfzal Zachry (4 tahun) ke taska. Tiba-tiba cikgu taska call saya minta ambil anak sebab matanya tak boleh buka dan bengkak. Jadi saya pun terus ke sana dan bercakap dengan cikgu tersebut.

Kata cikgu taska, ada seorang murid yang terkena jangkitan mata tapi ibunya tetap degil mahu hantar anak ke taska. Tak lama kemudian, penyakit merebak ke murid-murid lain. Taska sendiri terpaksa kuarantin, siapa yang mahu hantar anak mesti sertakan surat doktor yang mengesahkan mereka bebas daripada sakit mata.

Anak kami tak terkecuali. Selepas dia dijangkiti sakit mata, berjangkit pula ke ibu bapanya. Kami suami isteri pun terpaksa diberi MC selama seminggu untuk berehat. Keadaan suami paling teruk, mata putihnya sampai merah macam drakula!

Mangsa terakhir yang kena adalah bayi kami, Ryfsha Laura, 1 tahun 1 bulan. Mulanya dia okey sebab kami cepat-cepat asingkan si abang tinggal di rumah neneknya di Nilai. Tapi saya masih ingat masa hari yang sama hantar abangnya, mereka berdua bermain dan makan satu pinggan yang sama.

Bila Laura kena sakit mata, tiba-tiba suhu badannya panas dan dia segera dihantar ke klinik swasta di Nilai. Doktor cuma berikan ubat titis mata dan ubat demam, yang kami berikan dari hari Isnin sampai Rabu. Keadaan matanya bertambah teruk apabila ia membengkak dan darah mula keluar dengan air mata.

Saya terus ke klinik kerajaan dan tunjukkan ubat-ubatan yang kami dapat di klinik swasta. Doktor di klinik kerajaan (Putrajaya) ni cakap, ubat tu tak sesuai untuk bayi berumur 1 tahun. Sebab tu mata Laura jadi makin teruk dan virus merebak dengan cepat sampai ia langsung tak boleh dibuka.

Kami diberi ubat titis mata baru. Saya pun pulang ke rumah dan nampak ada perubahan sikit pada mata Laura, walaupun masih bengkak. Yang saya kesalnya, doktor tu tak percaya yang ada darah keluar dari mata anak saya, jadi beliau langsung tak keluarkan surat rujukan untuk kami ke hospital besar.



Pada malam yang sama, kami suami isteri terkejut bila tiba-tiba Laura menangis dengan air mata darah yang sangat pekat. Meraung macam kena histeria! Kami ambil gambar cepat-cepat sebagai bukti dan dalam masa yang sama, Google cari maklumat bagaimana jadi begini.

Sempat juga call rakan-rakan doktor yang rapat untuk minta nasihat dan kebanyakannya minta kami tunggu sampai pagi untuk tengok keadaannya. Kami lap mata Laura dengan kapas dan bersihkan darah yang keluar hingga berhenti.

Awal pagi Khamis 21 Disember, suami saya Rasha Afzal Shafii, terus ajak ke wad kecemasan di Hospital Putrajaya. Doktor bertugas periksa Laura dan beliau terus bagi surat referral ke pakar mata. Jam 2.30 petang, doktor pakar sahkan mata Laura terkena jangkitan kuman dan ia telah merebak ke selaput matanya.

Hanya Tuhan saja yang tahu perasaan saya masa tu. Takut. Cemas. Bimbang. Semua bercampur baur. 
Tengok doktor cuci mata dan letakkan ubat ke mata Laura pun saya dah kecut perut. Kami diminta datang semula esok untuk pembedahan minor bagi mengeluarkan selaput mata Laura yang dijangkiti. Allah, selaput mata?


Jumaat, 22 Disember. Seawal jam 8 pagi, doktor dah jalankan pembedahan mata Laura. Sebagai ibu yang melihat, saya sendiri menangis dengar tangisan anak, apa lagi nampak darah di matanya. Tak putus-putus bibir berdoa supaya Allah selamatkan bayi kecil kami.

Selepas pembedahan, Laura nampak letih sikit tapi alhamdulilah darah tak keluar lagi. Masa dia tidur, saya hubungi taska si abang dan maklumkan hal ini. Saya terkilan kerana pihak taska sepatutnya beri komitmen atau maklumkan pada ibu bapa bila ada budak sakit.



Jawab cikgu taska tersebut, sebenarnya jangkitan mata ni mula tersebar dari seorang budak 3 tahun. Budak ni dapat sakit mata selepas mandi dalam swimming pool, kemudian virus pun merebak bila dia hadir ke taska. Seramai 6 orang murid terkena jangkitan mata yang teruk termasuk ibu bapa murid seperti kami ni.

Saya tak sangka peristiwa ni terjadi pada kami sekeluarga. Nasihat saya pada ibu bapa lain, tolonglah ada rasa tanggungjawab terhadap anak-anak orang lain yang dihantar ke taska yang sama. Kalau anak sakit, janganlah degil nak hantar juga. Tengoklah akibatnya, orang lain yang menanggung!

Pihak taska dan sekolah juga mesti berkeras. Beri amaran jika ada murid yang sakit, jangan izinkan hantar ke taska sebab ia akan memudaratkan orang lain. Begitu juga kalau ke tempat-tempat awam macam restoran atau pusat membeli-belah. Elakkan sama sekali!

Bagi ibu bapa yang nak bawa anak-anak bercuti, pastikan dulu tempat tu selamat daripada jangkitan virus. Ingat, penyakit disebabkan virus ni senang merebak. Tengok air swimming pool bersih atau tak, kalau ragu-ragu lebih baik elakkan. Jangan kita bahayakan kesihatan si kecil.


Semoga perkongsian Zaza ini menjadi pengajaran kepada ibu bapa lain. Kadang-kadang kita fikir sesuatu penyakit tu tak berbahaya. Mungkin tak untuk orang dewasa, tapi fikirkan pula jika penyakit yang sama melibatkan bayi kecil seperti Laura.

Khabar terkini tentang Laura. Hari ini dia kelihatan semakin sihat dan sembuh. Zaza masih fobia untuk membawanya keluar rumah dan dia dinasihatkan tidak dibawa ke mana-mana selama 5 hari selepas pembedahan. Semoga keadaan bayi comel ni dan ibu bapanya kembali sembuh seperti sedia kala!

Artikel ini di ambil dari www.nona.my untuk memberi peringatan dan memberi manfaat untuk kita semua.. InsyaAllah semoga kita sentiasa dibawah lindunganNya..

No comments:

Post a Comment