"Konon sweet pakai baju sedondon, tetapi memasing merokok tak tengok sekeliling!" - maitengoklah!

IKLAN

"Konon sweet pakai baju sedondon, tetapi memasing merokok tak tengok sekeliling!"


Antara sebab mengapa perokok sangat dibenci oleh golongan yang bukan perokok terutamanya dari kalangan yang sudah berkeluarga adalah disebabkan sifat mementingkan diri sendiri dan tidak sensitif terhadap sekeliling mereka.

Selain tidak mengendahkan amaran larangan merokok di mana-mana, kebanyakkan perokok juga tidak pernah rasa bersalah untuk menghembuskan asap rokok mereka meskipun terdapat kanak-kanak berdekatan dengan mereka pada masa itu.


Begitulah pengalaman seorang lelaki apabila mood beliau telah terbantut akibat perbuatan biadap seorang lelaki yang merokok ketika beliau dan anak-anak beliau sedang menjamu selera di sebuah gerai di ibu kota.

Ini gambar selfie tengah hari semalam di sebuah kedai makan di Pandan Jaya, Ampang. Selfie ni bukan saje-saje sebarang selfie. Tapi selfie penuh makna. . 


Selfie ni sebagai PERINGATAN bagi semua PEROKOK-PEROKOK BANGANG di luar sana supaya mengurangkan kebangangan kalian di masa akan datang. Dulu aku merokok jugak tapi dah 4 tahun lebih berhenti, tapi kalau aku nak cucuh rokok, aku tak bodoh macam brader dalam gambar ni.

Hallo brader bajet acah-acah suwit pakai baju sedondon kaler pink tapi makan kedai tepi jalan ajet romantik gittew. Ni aku nak tanya ni. Sebelum cucuh rokok tu, tak tengok kiri kanan ke? Anak aku yang umur belum sampai 1 tahun tu duduk dalam kerusi budak betul-betul SEBELAH kau, jarak tak sampai 2 kaki dari kau, tak nampak ke? Ke kau nak makan kaki aku dulu baru kau nampak?

Nak merokok pergi jauh sikit

Aku dah lama gila tak mencarut tahu tak, tapi kali ni nak cakap, ape ke babi sungguh perangai? Serius aku amat menyirap semalam tapi tahan sabar. Terus aku angkat anak aku duk dengan aku. ITU PUN masih bau asap rokok ko kat tempat aku duduk tu.

Nasib baik dah habis makan (Doris baru nak habis makan), cepat-cepat bayar, then cepat blah. . Nak merokok, terpulang kat ko lah. Aku tak larang. Tapi pergi jauh sikit. Duk luar sana, kiri kanan kedai tutup, duk kat kerusi kedai yang tutup tu. Tak boleh tinggal awek sekejap ke? Awek kau pun sama bangang 2×5.

Takde la nak suruh pakwe dia hisap rokok jauh sikit ke ape ke. . Sekian, done menyumpah.

Sumber : Syapik Hassan
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment