"Aku ingatkan duri kawat, tetapi tiba-tiba ia bergerak! Rupa-rupanya ia cacing!! - maitengoklah!

IKLAN

"Aku ingatkan duri kawat, tetapi tiba-tiba ia bergerak! Rupa-rupanya ia cacing!!


Ketika sedang menemani anak ku yang bermain di halaman belakang rumah, saya melihat dia menunjuk- nunjuk sebuah kabel, kataku “hati-hati, nak. Jangan sampai kaki mu tertusuk!”

Tapi beberapa ketika kemudian, kawat itu tiba- tiba bergerak pergi dan menghilang begitu saja. Anak ku yang melihat nya pun terkejut dan berteriak macam histeria.

Setelah aku bawa anak ku masuk ke dalam rumah, dan aku mencari info tentang benda misteri seperti kawat itu. Akhir nya aku tahu bahwa yang aku jumpa tadi bukan lah kawat biasa tetapi sebenar nya cacing bulu kuda!


Cacing bulu kuda atau di kenali Nematomorpha atau cacing Gordian. Cacing ini dapat ditemui di tempat yang lembab seperti takungan air, kolam renang, sungai, air, dan tangki air.

Ia menginfeksi belalang dan serangga lain. Dengan cara larva si cacing masuk ke tubuh belalang melalui air yang mereka minum. Cacing parasit ini boleh hidup dan mengubah inang nya menjadi zombie hidup.Semua bahagian tubuh serangga akan dikuasai oleh cacing ini kecuali kepala dan kaki nya.

Setelah cacing ini semakin dewasa, Ia akan mengeluar kan protein yang akan bereaksi dengan saraf utama dari serangga sehingga serangga pun akan terhipnotis agar kemudian mencebur kan diri ke air. Pada kondisi tersebut, belalang sudah dalam keadaan seperti zombie, alias mayat hidup.


Saat sudah di dalam air inilah cacing ini keluar dari tubuh belalang dengan ukuran yang sudah sangat panjang, yang boleh mencapai 50 cm! setelah itu, belalang pun kemudian mati tenggelam.

Meskipun ngeri, pakar kesihatan menyebutkan cacing rambut kuda ini tidak berbahaya bagi manusia. Memang, larva dari cacing ini boleh saja masuk ke dalam tubuh haiwan – haiwan berukuran besar, namun, biasa nya larva cacing rambut kuda tidak akan membuat masalah kesihatan apa pun.

Jikalau ada cerita bahawa cacing ini boleh menjangkiti manusia, cacing tersebut sebenarnya berjenis hair- filariaworms yang memang memiliki bentuk yang mirip.


Setelah membaca info tentang cacing bulu kuda ini, aku yang awal nya takut jika cacing itu telah menjangkiti tubuh anak ku, sekarang aku pun tidak khawatir lagi. Dan mula mem benarkan anak ku untuk kembali bermain di halaman belakang.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment