IKLAN

Pastikan Bersih & Buang Tali Melekat Dengan Isi Kupang, Elak Termakan Sekali Tanpa Sedar



Masa syok menyiang kupang ni, tiba-tiba terpanggil nk share something. 

Kepada penggemar seafood yang suka makan kupang, korang pernah x sakit² perut lepas mkn kupang di kedai atau di rumah?? 

Anda tahu x sebabnya apa? 

Mungkin ada yang berfikir anda ada alahan makanan laut kann??

Kalau nak tahu, kupang berpaut pada tali semasa proses pembenihan. Bila kupang dah matang, penternak akan cabut kupang tersebut dari tali atau mengguntingnya terus.. 

Jadi, tali tersebut masih melekat pada kupang.






Bila kita makan di restoran seafood, mereka tiada masa nk mencabut tali-tali yang melekat pada isi kupang… Itu menjadi tanggungjawab kita untuk mencabutnya. Macam mana rupa dia?

Tali tersebut melekat pada isi tengah yang berotot seakan bergumpal warna kehijauan, liat dan susah dikunyah, yang itu jangan dimakan.

Lagi senang kalau masak sendiri dirumah, kita boleh cabut dulu tali tersebut kemudian baru cuci bersih-bersih. Kalau kita beli kupang segar yg masih hidup, ia akan dalam keadaan tertutup semasa kita nak mencabutnya.

Kadang-kadang ada yang smpai trputus. Tapi x mengapa, boleh je dimasak asalkan masa makan nanti jgn dimakan tali tersebut.

Yang saya cabut dalam gmbr ni mudah ditarik sebab kupang dh mati masuk freezer.. hehehehe

Akan ada beberapa yang kita x jumpa tali, mungkin dah tercabut atau tersorok didalam. Kena sentiasa ingat la yee.

Bayangkan tali ni masuk dlm perut anda.. ?

Air lumpur tu, cuci smpai jenih tauu


Cabut tali yang melekat tu yee..
See, x bagus masuk dalam perut

Jangan main telan je, tau-tau esoknya dah sakit perut sebab x hadam. Saya pun sebelum ni entah berapa banyk tali la yang dah masuk dalam perut ni…. huhuhu, patot badan x mau kurus-kurus ?


«« Gigih menaip ayat baku smbil makan kupang ?

<< Sekadar perkongsian, sila share jika bermanfaat >>

Ikhlas _ Norhanim Ahmad Rafaai

Kredit : Norhanim Ahmad Rafaai
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment